1393-11-22 20:14
5542
0
10381
در سوگ نویسنده مطرح گلستانی ؛

دو سال از فراغش گذشت / بیاد استاد محمد کاظم مداح + بیوگرافی

دو سال پیش در 22  بهمن ماه، جامعه فرهنگی استان در سوگ استاد محمد کاظم مداح نشست.

به گزارش گلستان ما ؛ او انسانی بزرگ ، خوش خلق و از دیار کردکوی بود که اهل فرهنگ بعد از شنیدن خبر مرگش، متأثر شدند.

گفته‌اند هنرمند با میوه درخت یک فرق بیشتر ندارد ، میوه وقتی رسید می‌افتد ولی هنرمند وقتی افتاد، می‌رسد! به راستی این سخن درباره استاد مداح حقیقت داشت.

استاد زحمات بسیاری در راه اعتلای هنر و ادب گلستان کشید . وی از پیشگامان داستان نویسی، شعرسرایی، ادبیات تبری و گرگان پژوهی بود.

استاد مداح از کسانی بود که به مجلات و مطبوعات علاقه زیادی داشت. مقالاتی زیادی از وی در مطبوعات محلی منتشر شد. درگذشت او برای جامعه مطبوعات استان ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

این استاد بزرگ، در کنار ویژگی‌های فرهنگی و ادبی از نظر شخصیتی انسان شایسته‌ای بود. بزرگ منشی، مهربانی با دیگران و پرهیز از ادعا از ویژگی‌های شخصیتی او بود.

به هر حال خدمات فرهنگی استاد مداح بسیار فراوان است که لازم است متولیان فرهنگی آن‌ها را جامعه بشناساند. مثلاً از آن مرحوم، نوشته‌های زیادی به جا مانده است که امیدواریم آن ها به چاپ برسند.

madah01

بیوگرافی و زندگی نامه :

زنده‌یاد مداح متولد بیستم خردادماه 1314 کردکوی و فارغ‎التحصیل مقطع کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه ملی ایران بود.

این شاعر پیشکسوت متخلص به بیدل گرگانی و به سبک کلاسیک، هندی و نیمائی شعر می‎سرود، در 22 بهمن ماه سال 91 به دیار حق شتافت.

زنده‌یاد مداح در جشنواره‎های بین‌المللی، ملی و استانی در زمینه شعر، مقاله و سخنرانی شرکت کرده بود.

از این شاعر و نویسنده پیشکسوت گرگانی تاکنون آثاری همچون "شراره خورشید" (انتشارات عطائی تهران، 1342)، دو اثر داستانی توسط انتشارات روزنامه آرام تهران در دوره دانشجویی و آتشپاره (انتشارات عطائی تهران) منتشر شد.

سه اثر از زنده‎یاد مداح تاکنون منتشر نشده‎اندهمچنین این زنده مداح آثار دیگری همچون تاریخ و مشاهیر گرگان (خطی سه جلدی)، مجموعه شعر "تاریخچه شعرهای کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و آشوراده" و مجموعه مقالات تاریخی و اجتماعی را به رشته تحریر درآورده که تاکنون منتشر نشده‎اند.

این شاعر و نویسنده پیشکسوت گرگانی در کارنامه هنری خود سوابقی همچون عضو موسس و تدوین‌کننده اساسنامه نخستین انجمن شعر گرگان، عضو انجمن شعر گرگان و عضو سه ساله انجمن شعر مازندران را ثبت کرده است.

وی ناشر دو جزوه شعر انجمن به نام‎های آوای یک و دو، نخستین سرپرست انجمن قصه و ادبیات داستانی گرگان، انتشار مجموعه خوشه و بنیان‎گذار انجمن شعر خزیر بود.

عصمت رحمتی همسر مداح و بانوی بازنشسته فرهنگی استراباد ایران، با گذشت نیم قرن زندگی مشترک با او طی مطلبی گفته بود که هنوز مداح را نشناختم. حالا که او نیست بیشتر می فهمم که چرا او محبوب قلب ها بود.مداح انسانی میانه بود. سیاسی نبود و سیاسی هم کار نمی کرد. او تاریخ بود. بنده قلم و کتاب که ماندگار باشد.

پیکر مرحوم زنده‎یاد سید محمد کاظم در آرامستان امامزاده عبدالله گرگان در ابتدای ورودی درب پایین دور فلکه امامزاده قرار دارد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.